10 december 2011

Paris 4-9(10).12.2011

Mina tisdinställda inlägg om resan stämde ganska bra men lite mer detaljerat såg veckan ut såhär (det blir ett superlångt inlägg så om ni inte är intresserade: sluta läsa!!! annars, enjoy!) :
Dag 1, söndag 4.12: Vi mellanlandade i Amsterdam efter några mindre problem i Finland (flygbiljetterna blev i en av lärarnas bilar, nån hade glömt telefonen hemma, osv.) och jag fick lite flashbacks från sommaren då vi var på flygfältet i Amsterdam i sex timmar. Nu köpte vi lite att äta, bara satt och gjorde ingenting och tittade på vakterna med sina gevär som gick omkring. Vi flög till Paris, det var lite bumpy ride men annars gick allt fint. I Paris tog vi tåg och metro till området där vi bodde (Pantin) och träffade våra familjer. Jenny och jag bytte familj eftersom vår ursprungliga var sjuk och bodde därför tillsammans med Conrad och Amos hos en jättesnäll gammal tant som lagade supergod mat! Vi fick pestopasta hos henne och sen somnade vi ganska snabbt, tror jag..
Dag 2, måndag 5.12: Vi vaknade klockan 7, gick i duschen, åt morgonmål, tog en illaluktande hiss ner från vår lägenhet (som låg på 15e våningen och hade utsikt över hela Paris!) och gick till metron. Såhär i början av resan var det hur svårt som helst att ta metro och jag hade ingen aning hur vi sku veta vilken metro vi sku ta vartåt, men några dagar senare var vi mästare på metron och åkte omkring hur bra som helst, haha. Ja, men i alla fall så hade vi kurs klockan 9-12.30. Kursen gick ut på olika saker där vi sku tala franska och vår lärare Isabelle var trés sympa, som  man säger i Frankrike. I alla fall åt vi pizza till lunch på ett ställe där killen i kassan ropade: "Kiitos!" till oss efter att ha fått veta att vi är finnar. Skojigt. Efter lunchen for vi till Eiffeltornet (efter att Anna och jag inte hann ut på rätt metrostation och måste åka en extra station och ta en annan metro tillbaka, hehe) och köade en timme för att vi inte orkade gå upp. Uppe på toppen var det iskallt och blåsigt så vi tog oss ner en kvart efter att vi kommit upp. Efter Eiffeltornet hade vi först en varm-kakao paus med hela gruppen och tog sen tåget till Notre Dame. Kyrkan var superfint upplyst och det var jättemysigt inne i den också. Vi gick till de latinska kvarteren efter Notre Dame, köpte crêpes och sen tog Jenny och jag metron till Avenue Emile Zola och gick hem till en tjej från skolan som bor där. Vi var hos henne några timmar och jag träffade Linda första gången på flera månader. På kvällen for vi hem till vår tant.
Dag 3, tisdag 6.12: Vaknade samma tid som på måndagen, åt och tog metro till kurs-centret. Efter "skolan" tog vi metron till Clichy och gick på lunch. Jenny, Lena och jag åt på en restaurang som heter Hippopotamus och hade supergod mat. Efter lunchen gick hela gruppen upp till Montmartre (högsta stället i Paris) och till kyrkan Sacré-Coeur. Fin utsikt därifrån också men vi stannade inte så länge utan gick ner och köpte crêpes. Jenny och jag skrattade åt en man som åkte karusell och han märkte oss och ville ta bilder med oss. Han var italiensk och tyckte det hela var jätteroligt. Efter crêperna gick vi till de "skumma kvarteren", alltså hor-kvarteren. Orsaken till att vi gick dit var att jag och några andra ville se Moulin Rouge (huset alltså). Vi såg en riktig prostituerad, blev varnade att inte gå innanför några röda draperier och såg Moulin Rouge. Coolt. Efter det tog vi metron till La Défense och gick och shoppade. Jag köpte nog inte så mycket. På kvällen när killarna gick ut stannade jag och J hemma och såg på Happy Feet på franska. Vous êtes comme des petits bébés, sa vår tant åt oss och skrattade. Roligt.
Dag 4, onsdag 7.12: Morgonmål, kurs, lunch vid Les Halles på en jättefin Italiensk restaurang och ett snabbt besök till Centre Pompidou. Efter det tog vi metron till Louvren, sprang omkring som yra höns och försökte hitta nånstans att sätta våra ytterkläder och kunde till sist gå in och se alla tavlor och skulpturer mm. Vi såg bland annat La Vénus de Milo, La Joconde (Mona Lisa) och massor små tjocka bebisar och nakna tjocka tanter. Efter Louvren gick vi till bron med låsen (Man hänger ett lås med sina egna och your loved one's initialer/namn på bron, låser fast det och kastar nyckeln i Seine-floden. Den som vill bryta kärleken måst dyka efter nyckeln.), tog lite bilder och gick till Rue Rivoli, en gata med butik efter butik med fina kläder. Vi shoppade lite och tog sen igen metron till de latinska kvarteren, köpte vykort, åt crêpes och gick på ett glas vin (jag drack inte, var bara med) före vi for hem och sova.
Dag 5, torsdag 8.12: Vakna, dusch, mat, kurs och raka vägen till Rivoli för att shoppa. Gick omkring i butiker i några timmar, hittade en ny favoritbutik med helt otroligt härliga kläder och köpte bland annat en ny väska och några skjortor. Lunchade med Jenny på ett crêperie, drack varm kakao och skrev i våra rese-dagböcker. Lite före fem tog vi alla metron till Triumfbågen, såg den "eviga" elden (den har slocknat en gång, för att en australiensare pissade på den) och gick ner för Avenue des Champs-Élysées och tittade på gatudansare, köer till märkesbutiker och alltmöjligt annat. Nadine, Melinda och jag såg inte det kloka i att springa nerför gatan till obelisken som vi sku träffas vid så vi tog det lugnt och kom lite sent fram. Vi hann ändå ta metron till vad-det-nu-hette och gå se La Fayette-köpcentrets julfönster. Inte för att man såg så mycket när det var trehundra turister framför varje fönster. En timme senare tog vi metron nån annanstans (jag lovar att jag har ett bra minne!) och gick på middag med hela gruppen. Min kusin och moster kom också med och det var roligt att träffa dem igen. Vi åt gott, drack lite vin och sen tog vi ungdomar metron nånstans och gick på ett glas före vi tog oss hem. I metron påväg hem såg vi ett litet nästan-slagsmål mellan en lite påverkad kille, en tjej och tjejens kille. Intressant..
Dag 6, fredag 9.12: Vi sov länge på morgonen, åt morgonmål, träffade alla vid metron och for till Musée d'Orsay och köade där en halvtimme. Inne på muséet gick Nadde och jag bara upp till femte våningen och såg Monet's näckros-målningar som jag ville se och sen tog vi ett tåg till Notre Dame och gick till några turistbutiker. Vi åt lunch på ett ställe som var proppfullt med människor men hade jättegod mat och sen köpte vi crêpes, tog metron tillbaka hem och packade det sista. Hemma hos oss fick vi 4 ännu crêpes av vår tant före vi gick till metron där vi sa hejdå åt henne och åkte iväg. En av oss höll på att bli bestulen i metron (typiskt, sista gången vi åkte metro, annars hade inget hänt annat än att folk tiggde pengar) men vi kom bra fram till flygfältet. Vi köpte ännu lite tax-free grejer, hoppade på flyget, sprang till nästa flyg i Amsterdam och kom hem mitt i natten. Pappa kom efter mig och jag fick sova i min egen säng. Snipp snapp snut så var sagan slut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar